Communicatie-vaardigheden

Als u goed kunt communiceren, kunt u veel teleurstelling, misverstanden en conflicten voorkomen. In communicatie tussen mensen kan namelijk heel veel verkeerd gaan. Goed communiceren lijkt misschien eenvoudig, maar het tegendeel is waar: het is verbazingwekkend moeilijk om geen fouten te maken en zo te communiceren dat uw boodschap eenduidig is en bereikt wordt wat u wilt.

Om die reden is het belangrijk stil te staan bij hoe u communiceert. Ook is het belangrijk te bekijken hoe u de ander ziet. En wat zijn uw (voor)oordelen bij die ander? Want die heeft u vast en zeker.
Vervolgens bekijken we hoe u uw communicatie kunt verbeteren.

In ongeveer vier gesprekken leert u effectiever en efficiënter communiceren.

  • We bekijken wat communicatie is en uit welke aspecten communicatie bestaat. Verbaal en non-verbaal.
  • We analyseren uw persoonlijke manier van communiceren en bekijken hoe u gewend bent te communiceren. Welke woorden gebruikt u en hoe zegt u iets? Wat is uw doel van hetgeen u zegt en wat bereikt u? Misschien komt u er ook achter dat het in sommige situaties beter is om niets te zeggen.
  • Doordat we ook samen communiceren, kan ik u vertellen hoe u op mij overkomt en dus op anderen kunt overkomen.
  • Ook bespreken we effectieve en ineffectieve vormen van communicatie.
  • Daarnaast speelt beeldvorming een rol: zowel die van uzelf als die van “de ander”. Hoe ziet u de ander en hoe denkt u dat deze u ziet? Welke (voor-) oordelen spelen een rol? Beide aspecten beïnvloeden nl. hoe u iets zegt tegen de ander.
  • Tot slot onderzoeken we welke positie u inneemt in een gesprek, of in de omgang met iemand anders. Bent u zich hiervan bewust? Bent u bekend dat er ook andere posities zijn en kunt u hierin variëren?

Als u beter wilt leren communiceren of u herkent uzelf in het voorgaande, of u hebt vragen over het voorgaande, kunt u 06 14 76 08 30 bellen of gebruik maken van het contactformulier.